www.raida.lt

 

SVC

 

 

  

Hey.lt - Nemokamas lankytojų skaitliukas

Dabar svečiuojasi

Dabar svetainėje 2 svečiai (-ių) ir narių nėra

Apsilankymų statistika

Straipsnių peržiūrėjimai
97200

Kodėl nesiseka mokykloje? Mokymosi sunkumai

Kodėl nesiseka mokykloje? Mokymosi sunkumai

Mokykloje vaikai per pakankamai ilgą mokyklinio gyvenimo laikotarpį susiduria su didesnėmis ar mažesnėmis problemomis, mokymosi sunkumais. Vaikų mokymosi sunkumų priežastis lemia emocinės problemos (pvz. vaikas išgyvena depresiją), šeimos santykiai (pvz. tėvų skyrybos, šeimoje naujagimis ir t.t.), santykiai mokykloje (pvz. įtempti santykiai su klasės draugais ar mokytojais), žemas intelektas (vaikas tiesiog negabus) ir įvairios mokymosi negalės. Jau ikimokykliniame amžiuje stebimi įvairūs raidos sutrikimai, kurie pradėjus lankyti mokyklą dar labiau išryškėja, pasireiškia mokymosi negalėmis, negebėjimu įsisavinti Bendrosios programos.

Dažniausia vaiko mokymosi sunkumus pirmasis pastebi mokytojas. Mokytojai pastebi mokinius, kurie yra supratingi, guvūs, gerai orientuojasi socialinėse situacijose, adekvačiai vertina savo ir kitų elgesį, tačiau sunkiai įsisavina mokomąją medžiagą. Tai pastebi ir tėvai. Mokymosi negalių (sunkumų) samprata dar nepakankamai žinoma ir tėvams, ir pedagogams. Dažniausiai mokymosi negales turintys vaikai nepelnytai kaltinami tingėjimu, apsileidimu. Juos nuolat lydi kritika ir įvairios bausmės namuose, nesupratimas mokykloje. Tai neigiamai veikia jų asmenybės vystymąsi, socialinį prisitaikymą. Mokymosi negalių atsiradimo priežastys nėra aiškios. Manoma, kad tai būna dėl nepalankių rizikos faktorių motinos nėštumo metu, gimdymo metu, ankstyvojo vystymosi periodu. Kai kurių mokymosi negalių, ypač disleksijų, kilmė gali būti perduota genetiškai. Mokymosi negalės – tai įvairių labai subtilių nervų sistemos funkcijų sutrikimų pasekmė. Specifinės mokymosi negalės atsiranda dėl girdimojo suvokimo ir lingvistinių sutrikimų, dėl regimojo suvokimo sutrikimo arba neišlavėjimo, dėl atminties surikimų ir kt. Šie sutrikimai išryškėja jau pradinėse klasėse, kada pakankamo intelekto vaikas nesugeba išmokti skaityti, rašyti, skaičiuoti. Gebėjimai vystosi netolygiai. Vaikams su mokymosi negalėmis daugiausia sunkumų kyla atliekant mokyklines užduotis ir įgyjant akademinius gebėjimus bei įgūdžius.
Skaitymo sutrikimai arba disleksijos pasireiškia mokantis skaityti bei skaitant, kai sunku koncentruoti dėmesį į spausdintus ženklus ir kontroliuoti akių judesius juos sekant, atpažinti garsus, susijusius su raide, suprasti žodžius ir gramatiką, kurti idėjas ir vaizdinius, lyginti naujas idėjas su tomis, kurios jau žinomos, kaupti jas atmintyje. Pasireiškia teksto suvokimo sunkumai, kai nesuprantama perskaitytų žodžių, sakinių reikšmės, sunkiai suvokiama pagrindinė teksto mintis. Skaitymo sutrikimai 3-4 kartus dažnesni berniukams nei mergaitėms. Rašymo sutrikimai arba disgrafijos pasireiškia grafiškai panašių raidžių, dažniausiai priebalsių, painiojimu, žodžio struktūros iškraipymu, rašybos taisyklių netaikymu bei sunkumais, susijusiais perduodant mintį raštu. Rašymo sutrikimai dažnai būna persipynę su skaitymo sutrikimais. Lietuvoje apie 10-15 procentų pradinių klasių mokinių turi rašymo sutrikimų.
Matematikos mokymosi sutrikimui būdinga skaitmenų, matematinių ženklų, simbolių atpažinimo ar suvokimo, matematinių terminų pavadinimo ir suvokimo sunkumai.
Jeigu pastebėjote, kad vaikui sunkiai sekasi mokytis, nors ir įdedama daug pastangų, reikėtų išsiaiškinti priežastis, ar tai nėra sutrikimo pasekmė. Išryškėjus vaiko elgesio ir mokymosi problemoms, pagalbos reiktų kreiptis į mokyklos specialiojo ugdymo komisijas, specialistus (specialųjį pedagogą, logopedą, psichologą) arba pedagoginės psichologinės tarnybos specialistus. Atlikus vaiko pedagoginį-psichologinį vertinimą ir išsiaiškinus mokymosi sunkumų priežastis vaikui bus teikiama specialistų pagalba. Sėkmingai įveikti mokymosi sunkumus padės glaudus pedagogų, specialistų ir tėvų bendradarbiavimas, kantrus darbas bei noras padėti vaikui. Kiekvieno vaiko mokymo sėkmė – rėmimasis individualiais poreikiais bei pomėgiais. Dauguma vaikų, turinčių mokymosi negalę gebės mokytis pagal Bendrąsias programas ir patirtį sėkmę, kada bus tinkamai diferencijuotas ir individualizuotas ugdymas.

Utenos rajono pedagoginės psichologinės tarnybos specialioji pedagogė Danutė Bertašiūtė